2016. máj 15.

Mit kezdj a kéretlen visszajelzésekkel?

írta: ur.anita
Mit kezdj a kéretlen visszajelzésekkel?

feedback-1213042_1280.jpg

Kritika, tanács, beszólás, vélemény... Lehet jó szándékú, lehet bántó, lehet csak néhány odavetett szó, de akár hosszú kioktatás is. Egy biztos, ha kéretlenül kapjuk: nem szeretjük. Mit lehet kezdeni vele, ha már elhangzott? Egy jól használható mátrixot mutatok, ami segít helyretenni ezeket a kéretlen, de már megkapott visszajelzéseket. Hogy ne sértődés, hanem fejlődés legyen belőle!

A legtöbb kéretlen visszacsatolás, ami egy cselekedetünket, munkánkat, módszerünket stb. követi, így kezdődik:

Én igazán jót akarok, de...

Frászt kapok tőle. Biztosan te is. Fontos téma a visszajelzés (feedback) témaköre. Az egy másik poszt önálló tartalma lesz, hogyan adj jól visszajelzést valakinek, most viszont nézzük, mit kezdhetsz azzal, ha te kapsz visszajelzést úgy, hogy nem kérted, nem voltál felkészülve rá.

A legrosszabb, amit tehetsz: megsértődsz, kiakadsz, elereszted a füled mellett, visszaszólsz, magyarázkodásba fogsz, megsemmisülsz, feladod stb. A legjobb, amit tehetsz: végighallgatod, megköszönöd (ha lehet, higgadtan...) és egy kis idő múlva, ha nyugodt körülmények állnak rendelkezésre, átgondolod a hallottakat. A visszacsatolásnak a tartalma ugyanis nagyon is értékes fejlődési lehetőséget hordoz magában! Igaz ugyan, hogy elképesztően nehéz lehámozni róla a szociális-érzelmi vetületet. Vagyis azt a viszonyrendszert, amiben a másik, véleményt közlő féllel állsz (főnök-beosztott, szülő-gyerek stb.), illetve amilyen érzelmek fűznek hozzá (pillanatnyilag vagy általánosan). A kéretlen visszajelzés megfelelő értelmezését még számos egyéb dolog is nehezítheti, például az, hogy milyen állapotban voltunk akkor éppen (fáradtan, éhesen stb.) vagy hogy milyen hangnem kísérte a tartalmi közlést (kioktató, lekezelő, nyájaskodó stb.). A lényeg: valóban nehéz jól értelmezni ilyenkor és hasznunkra fordítani a kapott csomag tartalmát, mert zsigeri belső ellenállást vált ki az efféle "jótanács".

Ami segíthet ezekben a helyzetekben: egyrészt az idő - vagyis egy kis idő (pár óra, pár nap) elteltével, nyugodtan és higgadt fejjel idézzük fel újra a történteket. Másrészt ez a mátrix, amiben képzeletben, vagy konkrétan (leírva is!) elhelyezhetjük a kapott, elhangzott mondatokat. Az a gondolati folyamat, ahogyan elemezzük és konvertáljuk a kapott közlés tartalmát, egészen biztosan segít tisztábban és mélyebben rálátni a közlés hátterében megbújó valódi szándékra és tartalomra. És ami még fontosabb: érteni, hogy a másik hogyan észlelte a mi tevékenységünket, cselekedetünket és milyen lehetőségünk van arra, hogy továbblépjünk, fejlődjünk, tanulságot fogalmazzunk meg ezekből a nem megfelelően közölt visszajelzésekből is.

A mátrix 4 egyszerű kategóriát tartalmaz, amiből a "dicséret" nem is igényel különösebb magyaráznivalót, hiszen ez váratlanul és kéretlenül is jólesik, örülünk neki és szárnyakat ad. A másik 3 kategóriát azonban érdemes jól elkülöníteni egymástól, mert ez segíthet abban, hogy továbblépjünk egy-egy ilyen kellemetlenebb visszajelzés után. Mindenképpen egyéni mérlegelést és alapos megfontolást igényel a továbblépés módja a "kritika" esetében: hiszen hiába fogalmaz meg erős kritikát valaki, ha kellően átgondolva a dolgot arra jutunk, hogy 1. nem értünk egyet a közlés tartalmával 2. nem egyezik az értékrendünkkel, elveinkkel 3. ezt nem egy számunkra fontos referenciaszemély adta - akkor semmiképpen nem érdemes változtatnunk az addigi gyakorlatunkon.

jo_volt_amit_csinaltam_de_erdemes_valtoztatni.jpg

Akkor is érdemes használni ezt a visszacsatolás-mátrixot, ha egy új élethelyzetünkben (például új munkahely, új munkakör, új lakókörnyezet, új családi állapot), egy időben többféle, egymástól eltérő véleményt kapunk. Tanulságos lehet ez alapján a sorvezető alapján beazonosítani az egyes visszajelzések szándékát és tartalmát, és utána dönteni arról, hogy stratégiát, viselkedést, módszert stb. változtatunk-e, vagy egyes javaslatokat, bizonyos irányt követünk és a többit nem, illetve nem látjuk szükségét a változtatásnak.

A döntés a miénk, amihez jó muníció lehet még a nemszeretem visszajelzés is, ha megfelelően kezeljük!

Ur Anita

coach

www.coachingneked.hu

Felhasznált forrás: 52 döntési modell (HVG Kiadó, 2012)

Mentés

Szólj hozzá

feedback coaching életminőség