2017. feb 28.

Füvészkert: egy talpalatnyi természet Pesten

írta: ur.anita
Füvészkert: egy talpalatnyi természet Pesten

20170226_110202.jpg

Végre, végre! Ezt most fotóztam. Hóvirág, langyos szél, napsütés. Itt a tavasz. Az első utam a Füvészkertbe vezetett. Imádom. Hogy miért? Erről szól ez a poszt. Ha Pesten vagy a környékén élsz és rég voltál vagy még sohasem a Füvészkertben, akkor mindenképpen látogass el ide!

Itt a #3orakikapcs sorozatom újabb cikke! Vagyis 3 óra könnyen elérhető, minőségi kikapcsolódás Budapesten vagy környékén.

A középső gyerekem skarlátos volt, hosszú-hosszú lakásba bezártság után, végre letelt a karantén ideje és kimozdulhattunk. Szombaton a két nagyobbik apával ment kimozdulni, én meg a picivel maradtam otthon. Bár egy nagytakarítás is ráfért volna már a lakásra, de eszem ágában sem volt bent maradni, babakocsival elindultam hát a Füvészkertbe. Nagyon jó ötlet volt! Annyiszor ajánlgattam már a Füvészkertet nektek, hogy lehetnék a Füvészkert hivatalos bloggere. De nem vagyok. Hogy miért szeretem annyira?

20170226_104558.jpg

1. Mert közel van

Nekem mindenképpen, 10 perc gyalogosan és ott is vagyok. De bárkinek elérhető közelségben van: a Klinikák metrómegállótól mindössze pár perc séta. Tényleg a város közepén terül el, nehéz elképzelni, hogy ennyire a betondzsungel közepén egy igazi, több száz éves botanikus kert van, pedig de. Én újra és újra elámulok ezen.

TUDTAD?

A Füvészkert elődjét, az első botanikus kertet 1771-ben alapították Budán, ami többször is "költözött" az évszázadok során, a mai Déli pályaudvar és aztán az Astoria környékén is volt botanikus kert a korábbiakban.

2. Mert rapid természet-élmény

Falusi lány vagyok, aki Mátraalján-faluszélén nőtt fel. A házunk fölött magasodott a Kis-hegy, aminek minden zegét-zugát ismertem, az utcánk a domboldalban folytatódott tovább. Kiskamasz koromtól felnőtt koromig szinte napi rendszerességgel jártam itt az ösvényeket, tudtam hogy melyik évszakban hol milyen virág nyílik, hol lehet erdei szamócát vagy szedret szedni és még árvalányhaj-mező is volt. 18 éves korom óta Pesten élek és nagyon szeretem a nagyvárosi életmódot, de a természetnek az a régi, ismerős otthonossága, a "csak kisétálok és ott van" érzése nagyon hiányzik. Nekem a Füvészkert lett a természetpótlékom itt, a városban. Az elmúlt években annyiszor jártam már itt (negyvenszer-ötvenszer?), hogy tényleg nagyon közeli ismerőseim már az élőlényei. Egy időben a kertészek is előre köszöntek. :-) Most is vitt a lábam magától hátra, a pálmaház oldalába, ahol a kora tavaszi virágmező szokott nyílni. Ott volt. Olyan jó ez a stabilitás, évről évre látni, hogy az életemben ugyan semmi nem ugyanaz, mint tavaly volt, de ez a kert többé-kevésbé mégis nagyon állandó, és ez valahogy mérhetetlenül megnyugtató.

TUDTAD?

A mai terület a Festetics család birtoka volt Józsefvárosban, egy tíz hektáros birtok vadászkastéllyal, amit József nádor támogatásával vásároltak meg, ezen alakították ki mai formájában a Füvészkertet. Akkoriban ez még a városon kívül eső rész volt, ma azonban már jócskán körülnőtte a város.

3. Mert mókusok és fakopáncsok is vannak

A mókusoknál nincs viccesebb állat. Még az örökmozgó nagyfiam is percekig lenyűgözve figyelte az akrobata-mutatványait. Fakopáncsokat és más érdekes madarakat is lehet itt megfigyelni, a gyerekeket egy külön kis megfigyelőbázis várja. Tavasszal pedig vadkacsa úszik a kis tavon a pelyhes kiskacsáival.

20170226_110521.jpg

TUDTAD?

Molnár Ferenc regényének, A Pál utcai fiúknak ikonikus helyszíne a Füvészkert, ami akkoriban még háromszor akkora területen helyezkedett el, mint ma. Az épülő klinikák a környékén sajnos "felzabálták" a helyigényük miatt a kert jókora részét.

4. Mert mindenkinek érdekes

Nem tudnék olyat mondani, akinek ez valamiért nem lehet érdekes. Én sokszor jártam-járok ki ide babakocsistul, itt legalább friss(ebb) levegőt szívhat a baba, mint pár utcával odébb. Ovis-kisiskolás korú gyerekekkel kiapadhatatlan tevékenység-forrás, az én fiaimnak nyáron a patak a nagy kedvencük, rendszeresen úsztatunk itt kis fahajót, de a sziklakert megmászása vagy a kacsák hajkurászása sem utolsó elfoglaltság, meg dzsungeleset is szoktunk játszani a mini bambusz-erdőben. Felnőttként elsősorban kikapcsolódási forrás. De akinek hozzám hasonlóan olyan perverz vonzalma van, hogy imád furcsa botanikai elnevezéseket olvasgatni  a növények melletti táblácskákon (latinul és magyarul egyaránt), az is kielégítheti ezt a vágyát. A mostani felfedezettem az éppen hamvasan virágzó érdekes növény, a kínai papírboroszlán volt. Hát nem gyönyörű a neve? Meg a bokor és a kis bojtos virágai is. Hobbifotósoknak pedig egyenesen kötelező terep, itt aztán lehet mit lencsevégre kapni! Ezeket a fotókat csak a telefonommal kattintottam, de egy jobb géppel nagyszerű fotókat lehetne csinálni.

20170226_104426_1.jpg

4. Mert minden évszakban jó itt

Tavasszal színpompás hagymásnövény-beültetések, különleges tulipánok és nárciszok. Nyáron a sokféle rózsa, nagyszerű dolog végigszagolgatni őket; meg a bonsai-kiállítás a főépület mögött és a patak hűvöse. Ősszel a lenyűgöző színpompa. Télen pedig a pálmaház, ahol jó meleg van. És tematikus rendezvények, tanfolyamok is vannak, érdemes figyelni a Füvészkert honlapját! Én már borkóstolón is voltam itt.

TUDTAD?

A Füvészkert alapításától kezdve egészen mostanáig az egyetem (ma az ELTE) botanikus kertje, régebben elsősorban az orvosképzést szolgálta, ma főként természetvédelmi, környezeti nevelési és kutatási célokat elégít ki.

5. Mert megnyugtat

Nekem a természet az egyik leggyorsabban ható, nyugtató és egyensúlyba hozó élmény. Ide tényleg alig hallatszik be a város zaja, a madárcsiripelés elnyomja az autók zaját. :-) Leültem egy padra, napoztattam az arcomat és ugyan szinte teljesen kihaltnak és halottnak tűnt a kert a hosszú tél után, de szinte éreztem és hallottam, ahogy él a kert, ahogy surrannak a nedvek a kopasz fák és bokrok ágaiban. Szépen, csendben éledt a természet. Ez egy külön világ, a rendezettsége és a saját természetes működése magával ragad - ha hagyjuk, itt eltörpülnek a kinti élet fontosnak és nehéznek tűnő gondjai. 15 perc üldögélés a Füvészkertben egy padon, amikor egyszerre figyelek befelé és kifelé - és mintha kicseréltek volna!

Mennyi idő volt?

Most 2 órát töltöttem itt. De akár négyet is lehet. :-)

Mennyibe került?

A felnőtt belépő 950 Ft, a diák és nyugdíjas jegy 500 Ft. Ha tudod, hogy hatnál többször jössz majd ide egy évben, akkor érdemes éves bérletet venni, amelynek az ára: 6000 Ft.

Kinek ajánlom?

Tényleg mindenkinek.

+ TIPP:

  • a mellette levő kertészetben (bejárat a Korányi Sándor utcából) be lehet szerezni minden évszakban az erkély vagy terasz friss növényeit. Szakszerű és kedves a kiszolgálás és nagy a választék.
  • érdemes vasárnap délelőtt jönni, és átkelni az Üllői út túloldalára (gyalog kb. 10 perc), ahol az Élesztőben Pancs néven nagyon hangulatos termelői piac vár vasárnaponként! Itt az ajánlóm róla.

 

Ha tetszett, kövesd az Örömterv blogot a facebookon, hasonló posztokért!

 

 

 

 

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

füvészkert élményajánló öröm a természet #3orakikapcs