2017. máj 05.

Az anyaság 10 árnyalata filmen

írta: ur.anita
Az anyaság 10 árnyalata filmen

mom-1973778_1920.jpg

Kívülről nézve az anyák napja az egyik legnegédesebb ünnep egész évben. A kánon szerint orgonavirág, tonnányi piros papírszív, döcögősen rímelő versikék és felhőtlen öröm kapcsolódik hozzá - ami valljuk be, azért nem fedi le teljes egészében az "anyának lenni" érzés sokszínűségét. Belülről nézve meg én vagyok az, aki a 0. másodpercben elbőgi magát az ovis anyák napi ünnepségen, mindegy, hogy mit mond és csinál a gyerekem, mert meghatódom és kész. És imádom, ahogy a szemembe néz és izgul, hogy tetszik-e a kézzel készített kis mütyürke, amit csinált nekem. Tetszik, mindennél jobban! De ha filmet forgatnának az anyaságról, azért az önmagában édeskevés lenne, ha csak a saját anyáknapi érzéseimet látnám a vásznon, mert tudom, hogy ennél jóval több rétege van az anyaságnak. 10 film, ami megmutatja ezt!

Nem bírom, ha valami csak kétdimenziós (vagy egy... vagy egy se) egy filmben. Tudjátok, ha nincs legalább valami minimálisan észlelhető, hangyányi mélysége az adott történetnek. Nem tudok röhögni a kizárólag fingós-káromkodós vígjátékokon, meg azokon sem, amik annyit tudnak, hogy kigyúrt pasik és bögyös macák vannak benne, oszt kész. Nem érdekel az sem, ha egy hosszabb párkapcsolatot csak csodálatosan romantikusnak mutat be egy film. Untat vagy bosszant. Nem kedvelem az olyan filmeket, ahol a nők tökéletes sminkben, mindössze két udvarias és kellően halk nyögés kíséretében szülnek. Azokat sem, ahol egyszerre szexistennők, gyermeknevelésben Maria Montessorit túlszárnyaló, az év 365 napján megfelelően cselekvő-viselkedő szülők, mindenki szülinapjára házi csokitortát sütő tökéletes háziasszonyok, és egyben kreatív, nagy munkabírású, mindig mosolygó, önmegvalósító nők. Jobban szeretem a csetlés-botlást, meg a valódiságot. Mint ahogy művirágot sem tennék ki a lakásomban, ugyanúgy nem érdekel a rózsaszínre konstruált valóság sem a filmekben. Inkább az a valóság érdekel, amit én is élek - vagy élhetnék, ha történetesen nem az én életemben, hanem máshol, máskor, máshogyan lennék. A ráismerést, a rácsodálkozást szeretem.

A Ti ajánlásaitokból és a saját kedvenceimből állítottam össze ezt a listát. Íme 10 film, ami a maga sokszínűségében, összetettségében, fényes és árnyékos oldalával együtt mutatja be az anyaságot!

1. A legszebb dolog (Un heureux évenement)

Ez az abszolút személyes kedvencem! Francia. És ez a leginkább ráismerős és leginkább 3 dimenziós nekem azok közül, amiket ismerek ebben a témában. Nagyon jó film, elsősorban a terhesség és kisgyerekes lét valós dilemmáiról: mindenkinek ajánlom, aki anya vagy anya lesz hamarosan.

2. Anya, lánya, unokája (Georgia Rule)

Három generációs női történet, ahol a fő kérdés ez: értjük-e, akarjuk-e érteni egymást. Színészparádé, a nagymama szerepében Jane Fondával. (Május 7-én, 16.35-kor megnézheted a Super TV2-n!)

3. Édesek és mostohák (Stepmom)

Na, ez még inkább sztárparádé: Julia Roberts és Susan Sarandon. Két nő harca egy családért. És a pasi se semmi! (Május 7-én 13.20-tól a Prime csatornán!)

4. Anyák napja (Mother's day)

Kihagyhatatlan, már csak a címe miatt is. :-) Friss (tavalyi) film, nagy durranásnak szánták, überelhetetlen sztárözön, többszálú történet, valójában inkább csak tisztes iparosmunka lett, de annak jó. Egyszer használatos, kellemes, de felejthető film. (Akinek van HBO-ja, megnézheti május 7-én 18 órakor!)

5. Augusztus Oklahomában (August: Osage County)

Nem tehetek róla, imádom Meryl Streepet, minden affektálásával együtt. Nagyszerű színészi alakítások,  főszerepben 3 felnőtt lány + az anyjukhoz való viszonyuk és egy diszfunkcionális család titkainak története. Különös hangulatú film, én nagyon szerettem!

6. Kisanyám, avagy mostantól minden más (Raising Helen)

Borzasztó magyar cím, nagyon amerikai film, teljesen kiszámítható történetvezetéssel, de azért még épp belefér abba a kategóriába, hogy egy estére megéri bekapcsolni érte a tévét. :-)

7. Juno

Jó történet, remek színészi játék, érdemes megnézni. Mi van, ha 16 évesen esik valaki teherbe, milyen akkor a rá váró anyaság? És még nem is sötét dráma lesz belőle...

8. A gyerekek jól vannak (The kids are all right)

A nem konvencionális család szülői szerepei egy leszbikus pár és két gyerekük történetén keresztül, klassz film, az általam nagyon kedvelt Annette Bening és Julianne Moore főszereplésével.

9. Fehér leander (White Oleander)

A lányát egyedül nevelő anya alapszituációjából indul a film. Nem szokványos és nem könnyed a folytatás.

10. A szoba (Room)

Nem láttam még ezt a filmet, de sokan dicsértétek, és mivel a történet egészen rendkívüli, ezért felkerült a listára ez is. Én is megnézem hamarosan!

És még 5 ráadás, ami nem fért bele a TOP10-be! Ti ajánlottátok még ezeket a filmeket is "anyás" témában:

11. Mindent anyámról

12. Sült zöld paradicsom

13. Maisie tudja

14. Rossz anyák

15. Anyám és más futóbolondok a családból

Nincs benne a Te kedvenced a listában? Írd meg ide kommentben vagy az Örömterv facebook oldalán a poszt alatt!

 

 

 

 

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

anyaság minőségi idő élményajánló