2017. aug 03.

Kultúrtipp a kánikulában: ide menj a pesti belvárosban!

írta: ur.anita
Kultúrtipp a kánikulában: ide menj a pesti belvárosban!

par11118_comp.jpg

Itt a kánikula! Ha épp nem vízparton vagy a hegyekben hűsölsz; nem vágysz zsúfolt strandra, de a városban rekedtél; csak kevés időd van, mégis kikapcsolódnál... akkor itt a #3orakikapcs sorozatom újabb ajánlója: 3 óra minőségi kikapcsolódás Budapesten - ezúttal a belvárosban. Hogy miért épp kánikulára való ez a program? Mert két légkondis fotókiállítás és két fagyizó-ajánlat is van benne! 

Nehéz napom volt, ezért délután csináltam magamnak egy 3 órás kimenőt, biciklire pattantam és bekerekeztem a belvárosba. Jó, de mit csináljak ott kánikulában? Forró kávét nem kívántam, enni sem tudtam volna egy falatot sem, viszont határozottan hűvös helyre vágytam. A múzeumok ilyenkor mindig jól jönnek, mert amíg mindenki  a törülközőjén, egy zsebkendőnyi helyen szorong a Balaton partján egy zajos strandon, addig itt szinte senki nincs, csend van és kellemes 21 fok. Nyáron remek program a múzeumozás!

Első állomás: Spillion kortárs fagyizó

Nagymező utca 36. Kötelező hely azoknak, akik vegánok, cukorbetegek vagy ételallergiások, itt ugyanis mindenféle mentes fagyit lehet kapni!  A legtöbb fagyizóban van már 1-2 mentes fagyi alternatívaként, de ezek nagyon gyakran borzasztó ízűek (saját tapasztalat) és még borzasztóbb, hogy a cukormentes változat sok helyen fruktózzal készül, ami egy totális félreértés, mert egy cukorbetegnek ugyanolyan gyilkos dolog a fruktóz, mint a répacukor. Itt viszont nagy választék van, különleges ízek, ínycsiklandó kinézet és megbízhatóan mentes, egészséges fagyiízek. A málnafagyi telitalálat: krémes, elképesztően kifejező ízű, és semmilyen mellékíze nincs! Pici a fagyizó, ezért nem ültem le, hanem inkább sétáltam a fagyimmal tovább a második állomás, a Mai Manó Ház felé.

Második állomás: Mai Manó Ház - Elliott Erwitt Magyarországon kiállítás

Mai Manó ezzel a névvel olyan, mintha a Harry Potterben az Abszol út egyik boltját vezetné, és nála fényképezkednének a Roxfortba induló diákok. És tényleg elvarázsolt ez a ház! Mai Manó nem tudom, mennyire volt elvarázsolt figura, de korának egyik legismertebb fényképészmestereként (épp 100 éve halt meg) ez volt az ő műterem-háza, ami manapság kortárs fotókiállításoknak ad otthont. Ha még nem jártál itt, akkor már csak a ház miatt is érdekes eljönni, gyönyörű, meglepő belső terei vannak! Az aktuális kiállítás pedig nyáron Elliott Erwitt 1964-ben, Magyarországon készült képeiből nyílt kiállítás. Időutazás egy messziről jött fotós lencséjén keresztül, nagyon érdekes látószögből! Pici kiállítás, gyorsan körbejárható, és lefelé menet a különleges kis könyvesboltot se hagyd ki a lépcsőfordulóban!

metropolitan_museum_of_art_new_york_usa_1988_elliott_erwitt_magnum_photos_fit_800x10000.jpg

Harmadik állomás: Capa Központ - Elliott Erwitt: Restrospektív

Tovább a Nagymező utcában, a régi Ernst Múzeum helyén van a Capa Központ, ahol a Mai Manó Házban látott kiállítás nagytestvérét látogathatjuk meg, így párban teljes a két tárlat. Ez egy valóban gazdag kiállítás a nagy hatású, most 89 éves és még mindig aktív fotós életművéből. Imádom a fotóművészetet, különösen a viszonylag könnyen befogadható változatát, ami közérthető ugyan, de megvan benne a művészi vonal, az egyszeriség megismételhetetlensége, a kompozíció különlegessége, a történetmesélés esszenciája és a humor felvillanása. Itt mindez megvan, nem hiába emlegetik Elliott Erwittet, a Magnum fotóügynökség sztárfotósát a fotózás Woody Allen-jeként. A tematikus elrendezésű termekből nekem a Tengerpartok és a Nők tetszett a legjobban. Kiszakadós, lelassulós, elgondolkodtató összeállítás, ami a humort sem nélkülözi. Az épület itt is különleges kívül-belül egyaránt, szemlélődjetek ráérősen, a légkondi pedig nagyon jólesik.

Negyedik állomás: Projekt Showroom

Keretezni szerettem volna a kultúrélményt zárásként egy újabb fagyival, ezért a Nagymező utcáról befordultam a Paulay Ede utcába, hogy a Desszert.Neked felé vegyem az irányt. Útközben, egy saroknyira a cukrászdától véletlenül bukkantam erre a helyre. Nagyrészt hazai képzőművészek, alkotók, kézművesek termékei találhatók itt, most nyáron a "szuvenír" témára kihegyezve. Igazi kincsesbánya, ruhától az ékszerekig, a szappantól az apró kis mütyürkékig minden van itt, nagyon hangulatos térben berendezve. Persze ha már bejöttem, vettem is valamit, szuper felfedezésként olyan illatgyertyákat találtam, amelyeknek egészen egyszerűen csodálatos az illatuk, maga a természetesség és olyan színtiszta illatuk van, hogy elfelejtheted örökre a vécészagosítószerű műillatokat, amire a legtöbb illatgyertya engem emlékeztet. Mellesleg vegán, bár őszintén szólva egy gyertyával kapcsolatban fel sem merült bennem ilyen igény, de ha már az, akkor örülök neki. :-) GreenWay Design - Floral Fanatic a termék neve, és igazán nagyon letisztult és dizájnos a külseje is.

20170729_161436.jpg

Ötödik állomás: Desszert.Neked

Paulay Ede utca 17. Budapest topcukrászdáinak egyike már jó ideje. A süteményeik is nagyon különlegesek, de én most a legendásan finom csokifagyijukért jöttem ide. Nincs mit mondani: legendásan finom! Kötelező kör fagyirajongóknak. Fotót sajnos nem készítettem, olyan gyorsan elfogyott a fagyim. :-)

Mennyi idő volt? Két és fél óra alatt körbejártam dupla kiállításostul, dupla fagyizóstul az egészet.

Mennyibe került? Mindkét kiállítás 1.500 Ft-os felnőtt belépővel látogatható, ami a Mai Manó Házbeli mini kiállításért elsőre soknak tűnik, de mivel ők nem egy állami múzeum, ezért szívesen támogatom a fenntartásukat ennyivel. Kedvezmény is van: ha az egyik kiállítás belépőjét felmutatod, a másik helyen 20% kedvezményt kapsz a belépő árából, így a kettő együtt összesen 2700 Ft. A fagyizók belvárosi átlagárasak: 320 Ft (Spillion) ill. 350 Ft (Desszert.Neked) egy gombóc fagyi. A Projekt Showroomban pedig vissza kell fogni magunkat, hogy ne verjünk el nagyobb összeget. :-)

Kinek? Gyors, nyári, városi kánikulaprogramnak egyedül, párban vagy még többen.

Ur Anita, coach

#3orakikapcs ajánló legközelebb ősszel!!!

A felhasznált fotók hivatkozása:

Borítókép: Kalifornia, USA, 1955 fotó: © Elliott Erwitt / Magnum Photos

Szövegközi kép: Metropolitan Museum of Art, New York, USA, 1988 Fotó: © Elliott Erwitt / Magnum Photos

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

élményajánló nagyvárosi örömök #3orakikapcs