2015. már 30.

Rajzmeditáció: rajzold magad boldogra!

írta: ur.anita
Rajzmeditáció: rajzold magad boldogra!

2c000143506dc3c844ecdf319108a50c.jpg

Utoljára a gimis rajzórán rajzoltam bármit is hivatalosan. Nem emlékszem rá, hogy miket csináltam és arra sem, hogy egyáltalán élveztem volna - csak arra, hogy nem voltam különösebben ügyes. Emlékeim szerint az iskolában leginkább arra szorítkozott a rajztanítás, hogy mit nem csinálok jól, hol lehetne még javítani a képemen, mik a hiányosságaim. Így aztán a suliban a kocka pontos perspektívájának megalkotása nem igazán hozott lázba, a rajzbeli alkotás örömét nem sikerült megtapasztalnom. Eddig. Kipróbáltam a rajzmeditációt és jelentem: élveztem, belefeledkeztem, örömmel töltött el!

A rajzmeditáció egy felnőtteknek szóló program, kitalálója Mucsi Tina, aki ezt írja honlapján:

    A rajz az egyik legősibb önkifejezési eszköz. Rajzolgatás, firkálgatás közben kirajzoljuk magukból mindazt, ami bennünk “dolgozik” és amit fontosnak tartunk (...) A rajzon megjelenő formák és szimbólumok meglepően sokat elárulnak érzelmi-hangulati állapotunkról és alapvető személyiségvonásainkról. Ha ezeket a rajzokat megtanuljuk értelmezni, akkor jobban megérthetjük és elfogadhatjuk önmagunkat. A rajzolás alapvetően jobb agyféltekés, kreatív tevékenység. Így lehetséges az például, hogy rajzolás közben nem tudunk beszélni, elveszítjük az időérzékünket, nem érezzük az éhséget, átváltunk egy hagyományostól eltérő látásmódba és érzékelésre.

Biztosan te is firkálgattál már egy hosszú telefonálás vagy egy unalmas értekezlet közben. Nos, a rajzmeditáció erre az ösztönös firkálgatásra épít, tulajdonképpen a tanfolyam arra tanít meg, hogy válhatsz "profi firkálóvá", ami ezentúl már biztosan nemcsak egy értekezlet alatti feszültség- és unaloműző melléktevékenység lesz, hanem a feltöltődés, a tudatos kikapcsolódás és az alkotás terepe.

Több oktatónál, akár vidéken is elérhető már a program, én Jakus Csilla óbudai tanfolyamán jártam. A félnapos, kezdőknek szóló alkalmon egy érzelemrajzoló hangoló feladattal kezdtünk, majd egyszerű sormintákat gyakoroltunk, és felületkitöltő mintákkal folytattuk (ezeket Csilla mindig előrajzolta a táblára és mi a füzetünkbe másoltuk le lépésről lépésre a mintákat). Gyakorlatilag egy jól használható motívumgyűjteményre tettünk szert, amelyhez később is bármikor vissza lehet lapozni, de egy óra sormintarajzolás után már 20-25 motívum a kezünkben van, és kellően magabiztosan alkothatunk ezekből és különböző kreatív kombinációikból. Aztán egy zárt kompozícióval és egy nyílt, szabad kompozícióval zártuk a gyakorlást. Az én gyakorlós zárt kompozícióm ez lett:

15895_556598264483483_7334744870266408378_n.jpg

A nyitott pedig ez:

10338735_556598131150163_7873486813696380672_n.jpg

Csilla végig ösztönzően és bátorítóan dolgozott velünk, jól instruált és kellő szabadságot is adott, nem mellesleg öröm volt bezsebelni a dicséreteit - kárpótolt minden gyerekkori rajzórás sérelmet. :-) A csoporthangulat baráti és nagyon kellemes, vidám hangulatú volt, és ha azt gondolnátok, hogy csak lányok járnak ilyenre, akkor tévedtek, mert egy fiú is volt. És én hogy éreztem magam? Remekül. Tényleg sikerült megtapasztalnom a mindenről elfeledkezős, egy feladatra fókuszálós alkotás flow-élményét, amit este otthon is folytattam a vázlatfüzetemben. Ha egyszer elkezded, lehetetlen abbahagyni, nagyon klassz élmény. Nem mellesleg kész műalkotások is készíthetők megfelelő gyakorlás után; #zendoodle hashtag alatt számos közösségi oldalon találhatsz gyönyörű példákat a külföldön "zen firkálásnak" nevezett rajzmeditációra.

Kinek? Akik hozzám hasonlóan gondban vannak a klasszikus meditációval, és inkább tevékenység közben tudják megtapasztalni a meditációs kikapcsolást és nyugalmat. Akik szeretnék megízlelni az alkotás örömét, a saját kreativitásukat. Akik azt hiszik, nem tudnak rajzolni és szeretnék átírni ezt a tapasztalatukat.

képek: saját és innen

Ha tetszik, csatlakozz a facebookon is!

 

Szólj hozzá

kipróbáltam! élményajánló