2017. már 03.

Bullet journal, avagy a tökéletesen magadra szabott határidőnapló

írta: ur.anita
Bullet journal, avagy a tökéletesen magadra szabott határidőnapló

7a2a7f40a38e1f20472f1a6b684847a8.jpg

A bullet journal nevű, teljes egészében kézzel írt és rajzolt naptárazási stílussal és rendszerrel már legalább egy éve szemezek a pinteresten. Csodálatos példákat találhatsz te is, ha ezzel a címszóval rákeresel bármelyik képmegosztó közösségi oldalon. Mi is ez? Olyasvalakit kértem meg a bullet journal bemutatására, aki maga is aktívan használja: Zsófi vendégposztját olvashatjátok a Kittenish blogról.

Én még ugyan nem szántam rá magam, hogy átálljak a bullet journalra (rövidítve egyszerűen csak bujo), de nagyon izgat az a lehetőség-halom, amit ez a rendszer rejt magában. Vannak szabályai, szokásai és ajánlásai, de épp az a jó benne, hogy teljesen magadra szabhatod, eldöntheted, hogy mennyire szeretnéd ezt komolyan venni, tartalmilag és formailag válogathatsz mások példáiban és a saját ötleteidben, kiélheted a kreativitásod, kitartásra ösztönöz és nem mellesleg óriási esztétikai értékkel bír. De szerintem a legeslegjobb benne az, hogy amikor egy rendszert magadra szabsz, akkor egyben önismereti-önelemzési munkát is végzel, ez a tanulási folyamat pedig óriási egyéb hozadékkal is jár azon túl, hogy lesz egy klassz saját naptárad. Az is jó benne, hogy bármikor, akár év közben is elkezdhető! Olvassátok hát az alábbiakban Zsófi, a Kittenish blog szerzőjének saját tapasztalatait:

2017-02-25_06_42_44_1.jpg

Ha az elmúlt pár hónapban bármennyi időt is töltöttél az interneten blogokat böngészve, nagy valószínűséggel találkoztál már a bullet journallal.

A bullet journalról dióhéjban

A bullet journal egy sokoldalúan személyreszabható naptárrendszer, amelyet egy Ryder Carroll nevű amerikai grafikusnak köszönhetünk, és

nagyjából egy napló, egy teendőlista és egy tervező szerelemgyerekeként lehet leírni.

Ezek közül bármelyik funkciója hangsúlyosabb lehet a többinél - én leginkább teendőlistaként használom. A bullet journal gerincét a különböző bulletek adják: külön jeleket kapnak az események (egy üres karika), az elvégzendő feladatok (nálam négyzet, de gyakran csak egy pont), az elvégzett vagy betervezett feladatok (kitöltött négyzet vagy egy szimpla x), a jegyzetek (gondolatjel). A lista tetszőlegesen bővíthető egyéb jelekkel, attól függően, hogy neked mire van szükséged.

A klasszikus bullet journal egy tartalomjegyzékkel (más néven index) kezdődik; ezt követi az úgynevezett future log, ami gyakorlatilag egy éves naptár, ahova az egyes hónapokban esedékes eseményeket és teendőket írhatod fel előre. A monthly log ugyanezen a logikán alapul, csak ide az adott hónapban elvégzendő feladatok, találkozók, egyéb időpontok kerülnek. Ezek alapján végül mindezt beoszthatod a napi tervezőbe, amit - igen, jól gondoltad - daily log-nak neveznek a vérbeli bujo-sok. A rapid logging a jegyzetelés módszerét takarja: a gyorsan, pár szóban lejegyzett pontok a bullet journal alapját képezik. Ezenkívül kerülhetnek még a bujo-ba gyűjtemények is: például egy lista az elolvasnivaló könyvekről, a megnézendő filmekről, vagy a kedvenc úticéljaidról. A bullet journalt szokáskövetésre is használhatod: könnyen készíthetsz heti, havi vagy akár éves trackert is.

Ha ez most hirtelen bonyolultnak hangzik, semmi gond - elsőre tényleg meglehetősen összetettnek tűnhet a rendszer, de ígérem, hamar bele lehet rázódni. Ha szeretnél igazán részletesen megismerkedni a módszerrel, ajánlom a Kincsesfüzet blogot (és ezt a posztot különösen).

2017-02-25_06_42_42_2.jpg

Az én bullet journal rendszerem

Természetesen az én módszerem csak egy a sok közül - számomra szinte tökéletesen működik, de könnyen lehet, hogy másnak nem éppen így lesz megfelelő.

Először is, én eltértem a hagyományos zsebnotesz formátumtól, és egy gyűrűs kalendáriumba pakoltam bele a naptáramat. Nekem ez sokkal jobban megfelel, hiszen variálhatom az oldalak sorrendjét anélkül, hogy bármit is ki kellene tépnem egy füzetből. Ez a megoldás sokak számára szimpatikusabb a rugalmassága miatt - nagy hátránya viszont, hogy egy gyűrűs naptár sokkal több helyet foglal a táskában, mint egy egyszerű jegyzetfüzet. Jelenleg az elején egy hosszútávú tervező van, ami nagyjából olyan, mint a klasszikus bullet journalban a future log. Ugyanitt felsoroltam a 2017-es céljaimat is - bár azt kell mondjam, hogy nincsenek annyira szem előtt, mint amennyire kellene. :)

Minden hónapot egy havi naptárral kezdek, így ide címszavakban be tudom írni a havi teendőket és programokat. Eltartott egy ideig, mire sikerült kialakítanom egy olyan havi nézetet, ami egyrészt megfelel a céljaimnak, másrészt pedig belefér a naptárba: egy personal méretű tervezőt használok, kb. 17x10 cm-es lapokkal. Szükségem van egy rendes havi nézetre, nem csak a napok listájára, a legjobb megoldásnak pedig az bizonyult, ha kézzel megrajzolom a havi naptáramat.

Számomra a bullet journal legfontosabb része a napi tervező: ezt használom a leggyakrabban.

Nálam a daily log leginkább egy teendőlistaként működik, de sokszor egy-egy pontban lejegyzetelem azt is, hogy mi történt aznap, vagy hogyan éreztem magamat. Fontos, hogy a napi oldalakat nem gondolom túl, mivel nincs időm mindennap alaposan kidekorálni a naptáramat (őszintén, kinek van?!).

A naptári részen kívül pár gyűjtemény is belekerült a bullet journalomba: egy lista azokról a helyekről, ahová szeretnék elutazni, ajándékötletek, blogposzt-ötletek és társaik sorakoznak a mappa vége felé. Ha érdekel egy részletesebb bemutató az én módszeremről, itt írtam róla részletesen a Kittenish-en.

2017-02-25_06_42_43_1.jpg

Mi változott az életemben, amióta bullet journalt vezetek?

Őszintén szólva, nem tudnék sok konkrét pontot felsorolni, amiben megváltozott az életem a bujo hatására. Ugyanannyira szétszórt tudok lenni, mint előtte, és ugyanannyira hajlamos vagyok megkésve válaszolni egy-egy emailre vagy üzenetre. Nem lett nagyobb itthon a tisztaság, és nem lett hirtelen több szabadidőm sem. Mégis van pár dolog, amiben határozott pozitív változást tapasztaltam azóta, hogy bullet journalt használok.

Először is: jobban átlátom a jövőmet. Tisztában vagyok a terveimmel, mind hosszabb, mind rövidebb távon. Ráadásul a legtöbb jövőbeli tervhez vagy projekthez képes vagyok egy határidőt rendelni (legalábbis nagyjából). 

A bullet journal határozottabbá és céltudatosabbá tett, és ha valami váratlan esemény közbejön, akkor segít újra megtalálni az egyensúlyt.

Másodszor: tudom, hogy mi történik az életemben. Ez talán elsőre furcsán hangzik, de amióta tényleg rendesen vezetem a bullet journalomat, látom, hogy mire megy el az időm. Hónapokkal később visszaolvasva a napi jegyzeteimet eszembe jut, hogy hol tartottam akkor, látom, hogy mi foglalkoztatott és

egész egyszerűen jobban megélem a mindennapjaimat.

Ez az érzés talán ismerős lehet azoknak, akik rendszeresen naplót vezetnek: én sosem voltam naplózós típus, csak tizenegy-két évesen írtam néha (olyan tipikus tinilányosan). A bullet journal előtt sosem tudtam rendszeresen nekilátni a naplóírásnak, és ugyan most sem megy mindig rendszeresen, és a címszavas jegyzetelés aligha nevezhető igazi naplózásnak, én azért meg vagyok ezzel elégedve. 

Honnan tudod, hogy neked való a bullet journal?

Amint elolvastam életem első bullet journalos cikkét, tudtam, hogy nekem való lesz, és alig vártam, hogy kipróbáljam. Ha a te fejedben is hasonló gondolatok kavarognak, akkor érdemes megpróbálni. Én az alábbi jelekből sejtettem, hogy a bujo nekem való lesz:

  • Eddig egyetlen határidőnaplómat sem tudtam rendesen teleírni: félúton abbahagytam, mert kimaradt néhány nap/hét, és az üres oldalak látványa elkedvtelenített.
  • Zavar a fix rendszer: az egy-egy napra jutó hely néha túl kevés, néha túl sok, esetleg kivételes esetben pont jó, de a lényeg, hogy a legtöbbször nem megfelelő.
  • A digitális naptárakat nem tudom kihasználni: elfelejtem frissíteni, a munkahelyi gépemen nem mindig férek hozzá, és ha nem írom le az adott dolgot, valószínűleg nem is jegyzem meg.

Nyolc hónap aktív bulletjournal-használat után azt kell mondanom, hogy igazam lett - még egyetlen határidőnaplót sem használtam ennyi ideig.

Szeretem, hogy bármit személyre szabhatok, és ha valami mégsem működik úgy, ahogy elgondoltam, minden további nélkül megváltoztathatom.

Szerintem mindenképpen megér egy próbát!

Képek forrása: címlapkép innen; a többi a szerző saját fotója

Ha tetszett a poszt, a Kittenish blogot itt tudod követni a facebookon. Az Örömterv blogot pedig itt. :-)

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

vendégposzt tervezz jókedvű hétköznapok bullet journal kittenish