SMART: a sikeres tervezés abc-je
Aki valaha is járt már céges tréningen, üzleti kurzuson, kommunikációs képzésen stb., nagy valószínűséggel találkozott már ezzel a betűszóval: SMART. A jó cél ugyanis SMART! De mit is jelent ez az 5 betű? Pofonegyszerű, de enélkül valóban nem érdemes célkitűzésbe belefogni - otthon, a kanapén sem. Ez a tervezés könnyen elsajátítható abc-je, ami a te céljaid megvalósulását is hatékonyan támogathatja. Januárban, nem sokkal a szilveszterkor kimondott fogadalmak után, keresve sem találnánk jobb mankót a sikeres megvalósításhoz!
Még frissek és ropogósak az elhatározásaink: lefogyok, idén tényleg leteszem, idén tényleg felveszem, eljárok edzésre, nem ülök annyit a gép előtt, időt szánok a családomra/hobbimra/magamra, más munkát keresek, végre találok munkát, beiratkozom, leadom, megírom, elküldöm, megmondom, megcsinálom... ugye, neked is van egy behelyettesíthető mondatod, amit idén szeretnél tettekre váltani?
A célkitűzések jó része a legtöbb esetben már általában az első lépésnél halálra van ítélve: ugyanis az egészségesen fogok étkezni elhatározás ugyan jól hangzik (a továbbiakban is ezen a példán szemléltetem a célkitűzést), de ebben a formában egészen egyszerűen kivitelezhetetlen. Egy nagy marék levegő. Megfoghatatlan, elérhetetlen, nincs közünk hozzá. Akkor még miért is csinálnánk? A jó hír az, hogy 5 egyszerű lépés betartásával bármelyik célunk fényévekkel közelebb hozható a tettekhez és a sikeres megvalósításhoz.
Mitől SMART egy cél?
A jól megfogalmazott (okos) cél:
1. Specific, azaz KONKRÉT. Nem egy ködös, lazára vett és üres mondat, hanem megfogható, behatárolható, értelmezhető elhatározás. Az egészségesen fogok étkezni helyett: abbahagyom a nassolást, csak 5x étkezem egy nap, az evések között nem nassolok.
2. Measurable, azaz MÉRHETŐ. Nem feltétlenül mérleggel, bár azzal is lehet. :-) Ahhoz, hogy ellenőrizni tudjam, tényleg mit ettem, 1 hónapig kaja-naplót vezetek, amibe őszintén beleírok mindent, amit aznap megettem. Így feketén-fehéren látom, ha mégis előkerült az íróasztal fiókjából a rágcsa délután kettőkor...
3. Attainable, azaz ELÉRHETŐ. Ne legyen evidensen könnyű, de elérhetetlenül nehéz sem. Legyen kihívó a cél, de ne elborzasztó. Kevés, ha azt mondom: egyszer egy héten salátát fogok enni vacsira, mert ez már eddig is jól ment, de az meg önkínzás-gyanús (és egészségtelen!), ha azt mondom, hogy ezentúl egyáltalán nem eszem vacsira semmit. A nassolást kiiktatom - nos, ez épp elég lehet elhatározásként (az én esetemben biztosan).
4. Relevant, azaz RELEVÁNS. Olyan cél legyen, ami nekem most éppen tényleg fontos, érdekel, közöm van hozzá, bele tudok állni. Ez nagyon fontos pont. Az iránt tudunk elköteleződni, ami foglalkoztat minket, gyakran gondolunk és vágyunk rá. Az egészséges életmódnál a saját esetemben például a rendszerességet (sőt, a fenntartható, véremmé vált rendszerességet) tartom kulcsfontosságúnak és nagyon vágyom rá! Tehát a szigorúan 5x étkezés és közben nem nassolás jó elhatározás ehhez.
5. Time-bound, azaz IDŐBEN BEHATÁROLT. Itt lehet szakaszokat is megállapítani: pl. két hét múlva száműzni minden egészségtelen nasit a konyhából, hogy ne csábuljak el. Egy hónap múlva 90%-ban tartani a nassolásmentességet. Két hónap múlva teljes mértékben kivitelezni a rendszeres (csak) 5x étkezést. 3 hónap múlva pedig már egyszerűnek szeretném érezni és élvezni is! :-)
A SMART nem csodaszer, csak egy célkitűzés-rendszer... De éppen az egyszerűségében rejlik a hatásossága! Érdemes a kisebb és nagyobb célokat is átfuttatni ezen a szűrőn, legyen az munkahelyi, magánéletre, sportra vonatkozó vagy bármilyen más cél. Ha valahol valami nem felel meg a smart-elveknek, akkor pedig célszerű faragni, alakítani az elvárásainkon.