2016. jan 26.

Feladnád? Ne tedd! Folytasd.

írta: ur.anita
Feladnád? Ne tedd! Folytasd.

c0ffbcea6620820b50881131cb636bca.jpg

Az év első negyedében a coaching üléseken többször találkozom olyan (önmagukban) csalódott emberekkel, akik ezt mondják: "én képtelen vagyok erre", "feladom", "már megint nem tudtam megcsinálni", "ez soha nem ment nekem". Egy rossz szokás elhagyása - ami nem sikerül, egy jó szokás rutinná rögzítése - ami elmarad, egy célkitűzés köddé válása, egy vágyott dolog egyre távolabbinak megélése... Vegyük sorra, hol lehet ezt elrontani és leginkább: hogyan lehet jóvátenni!

Íme, az én egyik újévi fogadalmam. Elhatároztam, hogy többet mozgok idén. Mivel értek hozzá, ezért aztán szép kis pofás célt tűztem ki, úgy ahogy kell: pontos, konkrét, mérhető, jól követhető, releváns, magamra szabott célt szabtam ki magamnak a mozgás terén - természetesen szépen lejegyezve, hogy kontrollálható legyen a fejlődésem. Rövid-, közép- és hosszútávra. Beszereztem a szükséges eszközöket, tisztáztam a belső motivációmat, támogatót kértem fel a közvetlen környezetemből és lelkesnek éreztem magam. És aztán már az első három hétben borult a tervem. Egyszer sem mentem el edzeni.

leave-839225_1280.jpg

Eddig talán ismerős másnak is a történet. Elhatároztam, kitaláltam, fejben jól kidolgoztam, örültem neki (magamnak), aztán... nem csináltam meg. Vagy egyszer-kétszer-ötször megcsináltam, de többször már nem. Mi is történik ilyenkor? Porszem (vagy éppen porfelhő) kerül a gépezetbe. Megsúgom: szinte mindig kerül. Elmaradnak az első időszakra tervezett lépések, eltolódnak a tervezett időpontok; vagy pedig elkezdjük ugyan, de egyszer csak nem csinálunk meg egy-két szükséges és soronkövetkező lépést, mert túl sok munkánk van, influenzásak leszünk vagy éppen úrrá lesz rajtunk három napra a téli depresszió, nyűgös a gyerekünk, elromlik a mosógépünk ésatöbbi, ésatöbbi. Kihagyunk egy-két hetet az edzésben, nem megyünk pár angolórára, nem szánunk időt valamire, amit fontosnak tartunk. Aztán már azt érezzük, minek... ez a hajó már úgyis elúszott, ha kihagytam két hetet, aztán már esélytelen behozni a lemaradást - ezért inkább lemondunk az egészről. Na, ez a végzetes hiba.

Hogyan lehet ezt elkerülni? A megoldás végtelenül banális, de ez az egyetlen módja a továbblépésnek. Mit csinálj, ha úgy érzed, béna/lusta/következetlen/gyenge/frusztrált/fáradt voltál és feladnád? SEMMIT. Fogadd el, hogy igen: béna/lusta/következetlen/gyenge/frusztrált/fáradt voltam, előfordul az ilyesmi, ez is én vagyok, hibázom, mint bárki más, ettől én még egy töknormális ember vagyok. AZTÁN FOLYTASD. AKÁRHÁNYSZOR.

wood-691629_1280.jpg

Ha a bénázás elfogadása már megy, akkor nézz rá újra a célodra! Még mindig ezt akarod? Lehet, hogy egy kicsit már finomodott benned a dolog - akkor pontosítsd! Finomhangold a végső célt, esetleg a határidőket, változtass a tempón, a részcélokon. Lehet, hogy látsz alternatív megoldási lehetőségeket is, a buktatókat is jobban látod, mi lenne célravezetőbb mód a cél eléréséhez, mit csinálhatnál másképp. Tévhit, hogy nem lehet állandóan faragni a céljainkon. De lehet, sőt! A finomhangolás, aktualizálás, a (negatív) tapasztalatok beépítése, a rugalmasság szinte kötelező kelléke a sikeres célmegvalósításnak.

Folytatom, elkezdem, újrakezdem. Ez a következő lépés. Élvezem és értékelem, hogy képes voltam rá. Jól megveregetem a saját vállam és erőt merítek ebből a folytatáshoz. Ez pedig utána. Örülök minden szakasznak, minden napnak, hétnek és hónapnak, amikor a terv szerint haladtam. Aztán lehet, hogy megint lesz egy-két hét kihagyás, akár megint feladhatnám, de nem teszem, majd akkor is folytatom, és újra és újra... Nem baj, ha ötször vagy tízszer kell újrakezdeni. A folytatásra való képesség a lényeg. Mindannyiszor nézd meg, hol tartasz: a kezdetekhez képest fejlődtél? (biztosan!), közben tanultál valamit? (biztosan!), szereztél új tapasztalatokat? (biztosan!), kicsit közelebb vagy már a célodhoz, mint induláskor? (biztosan!).

football-380388_640.jpg

Az igazán sikeres emberek az újrakezdésben nagyon sikeresek. Egészen pontosan az újrakezdésre való képességben. És ez egy olyan tulajdonság, amit mindenki fejleszthet önmagában azzal, hogy bizalmat szavaz magának: érdemes folytatni, érdemes újra belevágni. Már most hadilábon állsz az újévi fogadalmaddal? Borult a szépen kidolgozott terved? Sebaj, folytasd. Gondold át újra és csináld!

A történet vége következik: az első három hét teljes zérója után elmentem edzésre. Nagyon jólesett és nagyon büszke voltam magamra. Folytatom, érzem magamban a lendületet, eszembe se jut feladni, pedig tudom, hogy lesznek még visszaesések és mélypontok. De az is rendben van. Minden egyes mozgással töltött edzéssel egészségesebbnek érzem magam és jobb formában leszek. Nem a hányszor hagytam ki, hanem a hányszor csináltam meg a lényeg. :-)

Ha úgy érzed, jól jönne a támogatás a céljaid elérésében, akkor a coaching rendkívül hasznos, személyre szabott és hatékony segítség lehet.

Ha csak egy kis mankóra vágysz: ajánlom a LifeDirector nevű magyar nyelvű és ingyenes alkalmazást, amelyben rögzítheted a célkitűzéseidet, heti rendszerességgel követheted azokat és értékelheted a megtett lépéseket.

Szólj hozzá

egotrip coaching perspektíva