2015. ápr 14.

Fuss kifogások nélkül!

írta: ur.anita
Fuss kifogások nélkül!

running-573762_640_1.jpg

Újrakezdtem a futást. 4 év után. Én nem is nevezném futásnak az első alkalmat - meg majd az első 10 alkalmat sem... Inkább vánszorgásnak, kapkodva a levegőt és kifulladva 500 m után... De elkezdtem! És jólesett - ez a legfontosabb. Ha újrakezdenél vagy először kezdenél el futni, ne hezitálj - ez egy nagyon könnyen kivitelezhető és látható fejlődést hozó mozgásforma. Le a kifogásokkal, egyszerűen csak fuss!

Soha nem tudtam óriási távokat lefutni, a legjobb formámban egy szigetkört tudtam futni 5-6 évvel ezelőtt. Azóta szültem két gyereket és közben csak ímmel-ámmal sportoltam ezt-azt. Vagyis nem vagyok jó kondiban, nagyon nem. Azért a futást választottam újra, amikor úgy éreztem, hogy rendszeres mozgásra van szükségem, mert NAGYON GYORSAN, KÖNNYEN, OLCSÓN kivitelezhető: csak egy futócipő és kb. egy óra szabadidő szükséges hozzá (én egy közeli parkban futok), zuhanyzással együtt is másfél óra alatt és ingyen letudtam az önbizalomépítő antiháj mozgásprogramomat. Ez két gyerek mellett nem kis előny, tekintve a szűkös szabadidőmet. Meg azért is választottam újra a futást, mert én kifejezetten szeretem a monoton mozgásformákat, engem kikapcsol és lelazít nemcsak a futás, de a konditermes lépcsőzőgépezés vagy a biciklizés is, bármi ahol nem kell gondolkodni a következő lépés koreográfiáján. A látványos lépéskombinációkra és művészi karlendítésekre építő csoportos órák nem az én műfajom, folyton aggódom, hogy nem csinálom elég szépen (és tényleg nem), meg hogy elvétem a ritmust (és elvétem), meg valahogy frusztráltan érzem magam, hogy még a 38. percben sem ragad rám az oktatóból sugárzó hurráoptimizmus (ami végülis nem csoda, ha végig csak arra koncentrálok, hogy melyik a jobb kezem és a bal lábam és hogyan lendítsem felváltva őket).

Szóval nekem az agyat semmilyen módon nem igénylő sporttevékenységek valók, az biztos. Mivel a mozgás kivitelezésére nulla figyelmet kell fordítanom, ezért tökjókat lehet pl. gondolkodni futás közben egy aktuális problémán - jönnek friss és új ötletek a megoldáshoz, vagy egyszerűen csak bambulni ki a fejemből és érezni, hogy átforrósodnak a tagjaim és csorog az izzadtság a halántékomon. Érezni, hogy én vagyok a testemben, hogy erőfeszítéseket teszek, hogy aktív vagyok, hogy képes vagyok elfutni addig a fáig. Két hét múlva pedig már egy távolabbi fáig is... Én nagyon jó önbizalomturbónak tartom a futást, mert heti néhányszori futással már 3-4 hét után érezhető fejlődést, mérhető eredményeket érhetünk el - és ez a "megcsinálom" érzés az élet más területein is húzóerő tud lenni. Ha nagy fába akarod vágni a fejszédet, de hiányzik az önbizalom és a lendület hozzá - érdemes belekezdeni egy rendszeres futás projektbe, hátha a lendület és az énhatékonyság érzése átragad életed más területeire is.

A legyakoribb kifogások ezek a futás-projekt elkezdésekor:

Már a suliban is utáltam futni

Igen, én is. De az más volt. Kötelező. Ezt meg te választod. Próbáld ki, most mennyire esik jól!

5 perc futás után már kifulladok

Levegő után kapkodsz és szúr az oldalad? Csak lazán és kényelmesen! Nem kell 5 percig sem futni elsőre - ha az sok neked és nem esik jól. A szakemberek szerint a sétával kombinált futásetapok a megfelelőek kezdő futóknak. 1 perc séta, 1 perc gyaloglás - ezt annyiszor kivitelezni, ameddig jólesik - és alkalomról alkalomra fokozatosan (lassan) növelni a futások idejét és csökkenteni a gyaloglást. Szerintem a kulcsérzés a jóleső, kis erőfeszítés. Az visz előre, örömmel tölt el, elégedettséget hoz.

Futás után szörnyű izomlázam van

Elfelejtettél bemelegíteni és nyújtani. Nézd meg az interneten milyen bevezető bemelegítő és levezető nyújtó gyakorlatok ajánlottak, például itt. Ezek nagyon egyszerű gyakorlatok, tornaóráról is emlékezhetsz rá: bokakörzés, törzshajlítás és társai...

Nekem nincs időm edzeni

A futás az egyik legidőtakarékosabb mozgás. Már akkor megkezdheted a bemelegítést egy tempósabb sétával, amikor kilépsz az ajtón. Persze a legjobb a természetben, jó levegőn - de ha ez elérhetetlen, akkor se add fel, nem kell feltétlenül profi futópályát keresned, válaszd a legbékésebb, legzöldebb parkot a közeledben és kezdd el!

Megfájdul a fejem futás után

Könnyen lehet, hogy a dehidratáltság miatt van. Ittál elég vizet futás után?

Nincs pénzem drága futócuccokra

A futáshoz tényleg csak egy jó futócipő kell. A többi csak puccparádé. Mármint a hivatásos futóknak és maratonra készülőknek nyilván jól jönnek a speciális ruhák és egyéb kiegészítők, de kezdő futóként a kitérdelt mackónadrág és a legegyszerűbb pamutpóló is megteszi.

Ne legyen több kifogás, kezdd el, próbáld ki! Ha szükséged van még némi támogatásra, akkor nézd meg még ezeket:

Ha még nem tudod, melyik mozgásformával érdemes újrakezdened a rendszeres mozgást, olvasd el ezt a korábbi cikkemet.

Nem szeretsz egyedül kocogni vagy a te környékeden nem érzed elég biztonságosnak az esti órákban a magányos futást? Keress környékbeli futópartnert például a Miutcánk közösségi oldalon.

Ha lelkesítene egy mindentudó alkalmazás, akkor töltsd le az Endomondo-t, és csekkolhatod vele a megtett távot, az elégetett kalóriákat, sőt még a sebességedet is!

Ha tetszik, csatlakozz a facebookon is!

 

 

 

Szólj hozzá