2016. ápr 16.

Kapcsolódj ki a Zemplénben!

írta: ur.anita

Egy stílusos vendégház szívvel-lélekkel Boldogkőváralján

Városi emberként a tökéletes kikapcsolódást számomra egy nyugalmas, hegyekkel ölelt vidéki ház adja meg. A Zemplén és a tokaji borvidék régóta a szívem csücske: háborítatlan természet, változatos táj, hangulatos kis falvak, kulturális és gasztro-felfedeznivalók sora várja az ide látogatót. Itt töltöttem egy tavaszi hétvégét, Boldogkőváralján, a Mandalaházban - olvassátok el az élményeimet, nézzétek meg az inspiráló képeket és kedvcsinálóként összegyűjtöttem Nektek a környék látnivalóit, programjait is!

Utazni csak olyan helyre érdemes, ahol jobb mint otthon. Vagy legalább annyira jó.

Mondják a Mandalaház tulajdonosai. És mennyire igazuk van! Tavaly nyáron futottunk bele családostul egy, a honlapján szépen fotózott őrségi vendégházba, ami erőteljesen kompromisszumos volt a valóságban - és akkor finoman fogalmaztam... Utazás előtt nem tudunk leellenőrizni egy helyet, ezért sokszor magunk sem tudjuk, mi fogad majd minket a helyszínen. Én most személyes tapasztalatokat osztok meg Veletek, ami értékes információ lehet egy tavaszi, őszi vagy nyári program megtervezéséhez itt, a Zemplénben! A Mandalaházat szívből ajánlom bázisként, szállásként a csodálatos környék felfedezéséhez!

Nos itt, a Mandalaházban szó sincs a túlfotózásról, tényleg ugyanolyan stílusos kiegészítőkkel, harmonikusan és extra igényesen, ízléssel van berendezve, mint ami a fotókon látszik. Ritkán találkoztam eddig olyan hellyel, ahol még a törülköző és a szappantartó színe is harmonizált a lakrész alapszíneivel, egyedileg tervezett párnák, faliképek és textilek tették barátságossá a szobákat. A konyha pedig (sokkal!) jobb volt, mint az én otthoni konyhám. Nézzétek csak a Napvarázs szoba hangulatát!

Minden részletében érződik, hogy női kéz gondos munkája a berendezés. Méghozzá nem is egy női kézé, hiszen három nő a vendégház tulajdonosa, Móni, Viki és Dóra - kettőjükkel találkoztam is ottjártunkkor. Az ő történetük nem egyszerűen csak egy szálláshely vállalkozástörténete, ennél sokkal többről van szó, olyan hitvallásról, kitartásról és odafigyelésről, ami egy valódi inspiráló női történet. Ki ne álmodott volna róla, hogy lesz egy saját kávézója vagy egy saját vendégháza, ahol minden részletre figyel majd és a vendégek kényelme és elégedettsége lesz a legfontosabb, sokunknak a falak színe vagy a kiegészítők is megvannak fejben - legtöbbünknek mégsem lesz saját egyedi, stílusos kávézója vagy vendégháza... És itt van három nő, aki összefog és megcsinálja - lehet utánozni őket, minél több ilyen helyet jó lenne látni! Hogy kik ők?

Három lány, akiket összeköt a boldog(kői) gyerekkor. Az álmunk egy olyan hely volt, ahol mi is szívesen töltenénk időt. Bejártunk sok vidéki szálláshelyet, és valamit mindenhonnan hiányoltunk. Legtöbb esetben a nagyvonalúságot és a valódi kényelmet. Mintha kötelező lenne az igényeinkből leadni, mikor utazunk. Ezt mi pont fordítva gondoljuk: az együtt töltött minőségi idő a legdrágább, ami megkívánja a kellemes környezetet. Elhatároztuk, ha lesz egy közös helyünk, ott a vendég lesz a legfontosabb.

Három lakrész található a Mandalaházban, ahol összesen 8 személy fér el kényelmesen, a saját fürdőszobás lakrészek mindegyike külön-külön is foglalható és együtt az egész ház is kibérelhető. Színeiben különböző, de berendezésében, stílusában egységes lakrészek ezek, és itt érthetővé válik a vendégház elnevezése, a sárga, a zöld és a kék lakrészek a mandalaképek színeihez és részleteihez hasonlóan szerves, teljes egésszé állnak össze.

Külön helyezkedik el egy esti borozásra csábító kényelmes terasszal kiegészülve a praktikus, tágas, tényleg mindennel felszerelt konyha-étkező, egy vitrinben pedig helyi finomságok csábítanak kóstolásra - ez a reggelik helyszíne is, de erről még később, bővebben. :-)

Az udvaron szuper minijátszótér várja a gyerekeket, az én ovis fiamat le se lehetett szedni a kinti a játékokról az ottlétünk ideje alatt, a felnőttek pedig kerti partit is rendezhetnek a tűzrakóhely mellett. Ápoltság, ízlés, minőségi elemek bent is - kint is.

Essen szó a már beígért reggeliről is: a szálláshoz lehet kérni reggelit (sőt, vacsorát is 4 főtől), ami ritkaság az ilyen típusú kis vendégházakban, de mekkora kényelmet jelent! A reggelinket Magdika készítette el a kért időpontra, a konyhába lépve pedig egy főúri villásreggelit kaptunk, sajnos nem fotóztam le, de képzeljétek el a leírás alapján: teli volt az asztal ínycsiklandó, helyi termelőktől származó finomságokkal: házivaj, házitej, kolbászfélék, tojásételek, tejbegríz, friss gyümölcs és zöldségek (méghozzá nagyon gusztusosan tálalva!), kávé, tea - olyan bőséggel és finomságban, amelynek egyetlen hotel svédasztalos reggelije sem érhet a nyomába. Ha ott jártok, feltétlenül kérjetek reggelit! Újdonságként említette Viki, hogy hamarosan elérhető lesz egy "helyi ízek kosár" is, ha nem szeretnétek, hogy a pihenéseteket reggeli készítésével zavarja valaki, akkor egy ilyen helyi ízekből álló kosarat kérve a reggeliteket vagy egy napközbeni pikniket ti magatok tudtok elkészíteni belőle.

Gyönyörű a ház, kitűnő a reggeli, pihenésre csábító az udvar, kristálytiszta a levegő, csend van. De mit lehet itt csinálni, ha szeretnék egy kicsit kimozdulni és szétnézni a környéken? Meglepően sok dolgot! Boldogkőváralja Miskolctól 50 km-re található a Zemplénben, az odavezető úton a falu felé közelítve csodálatosan kinyílik a táj, felmagaslanak a hegyek és a falu határában egy igazi vár áll. Ha csak a faluban maradnátok, akkor kötelező látnivaló a Boldogkői vár, nagyon jó állapotban, lenyűgöző kilátással a környékre, érdekes kiállításokkal, hétvégén lovagi programokkal várják a látogatókat. Bátrabbaknak gyalog, kényelmesebbeknek autóval jól megközelíthető a vár a faluból.

A másik kihagyhatatlan program a faluban a Bestillo Pálinkaház. Ez az ország egyik legjobb pálinkafőzdéje, díjnyertes pálinkákkal, és itt a környéken terem a híres gönci barack, amiből a legzamatosabb barackpálinka készül. A pálinkafőzde meglátogatása és egy 3 tételes kisebb kóstoló még annak is ajánlott, aki nem rajong a pálinkákért.

Ami pedig szintén kihagyhatatlan program, egy hosszabb vagy rövidebb séta, túrázás a faluból kiindulva, hiszen itt halad el a híres Kéktúra útvonala, a tulajdonosok segítenek abban (térképek és nordic walking botok is vannak a házban), hogy melyik útvonalat érdemes választani egy erdei túrához vagy egy könnyedebb sétához.

Ha pedig kimozdulnánk a faluból, autóval vagy biciklivel (biciklizésre csábító környék!) meglátogathatjuk a közeli Vizsoly (7 km Boldogkőváraljától) tündéri Árpád-kori templomát és az ott kiállított Bibliát; Szerencsen (27 km) a Cukormúzeumot vagy Hollóházán (39 km) a Porcelánmúzeumot, ahol saját kerámiát is festhetünk, ha kedvünk tartja. Ha pedig még egy várat szívesen megnéznénk a környéken, akkor a Regéci vár vagy Füzéri vár ajánlott látnivaló. Sárospatak is mindössze 40 km-re fekszik Bodogkőváraljától, számtalan látnivalóval a Megyer-hegyi tengerszemtől a Rákóczi-várig.

Gasztro-programokban sincs hiány a környéken. Egy borospince, borászat (vagy több...) felkeresése szinte kötelező program, hiszen a híres tokaji borvidéken járunk, szinte lehetetlen mellényúlni, bárhová megyünk kóstolni a környéken, gomba módra szaporodnak az igényes, minőségi bort kínáló kisebb családi pincészetek, de a híresebb nagyokhoz is ellátogathatunk: például a Sárga Borházba, a Disznókő-dűlőbe, ahol jókat ehetünk a borkóstolás mellett, évekkel ezelőtt életem egyik legjobb túrógombócát ettem náluk, biztosan most sem csinálják rosszul. :-) Számos sajtmanufaktúra és más házi tejtermékeket és húsféléket kóstolásra és eladásra is kínáló családi gazdaság van a környéken, a tulajdonosoknál érdemes érdeklődni, hogy kihez érdemes bejelentkezni egy kóstolóra - ők jól ismerik a helyi termelőket, hiszen a reggeli gazdag felhozatala is mind helyi termék.

Amit gasztro-kalandként biztosan nem érdemes kihagyni, ha Boldogkőváralján járunk, a közeli Encsen található Anyukám mondta étterem. Az összes mértékadó gasztrokalauz szerint ez most Magyarország egyik legjobb vidéki étterme, az igazi olasz pizzájáról ódákat zengenek, csakúgy mint helyi alapanyagokból készült egyéb ételeikről - asztalfoglalás erősen ajánlott! Mi sajnos lemaradtunk erről, ugyan be voltunk jelentkezve vacsorára, de egy nappal korábban haza kellett jönnünk, mert a kisebbik gyerkőcünk lebetegedett, szerencsére Vikiék beugrottak helyettünk és élvezték a vacsorát. Sebaj, mi is visszajövünk még!

Kinek ajánlom? A ház szépsége és a környékbeli látnivalók, programlehetőségek sokasága biztosan meggyőzött már Téged is. Csak megerősíteni tudom, hogy bárkinek érdemes ide ellátogatni! Kettesbenes romantikázáshoz, természetjáró kikapcsolódásra, bor- és gasztrorajongóként a környék nagyszerű lelőhelyeinek felkutatására, nagyobb családdal vagy baráti társasággal egy hosszúhétvégére vagy nyaralásra - kiválóan alkalmas ez a helyszín. Mi gyerekekkel voltunk: a ház tökéletesen gyerekbarát, minden felszereléssel, játéklehetőséggel és kiegészítővel a csecsemőktől a 6-10 éves gyerekekig - és szintúgy gyerekbarát program a környékbeli várak megmászása.

+ 1 tipp: a Mandalaház a nyári hónapokban (májustól szeptemberig) rendszeresen, havi több napon lekvárfőző programot hirdet az idelátogató vendégeknek, ahol résztvehetnek a lekvárfőzés folyamatában és aztán haza is vihetnek a finomságokból. Az első alkalom május 23-28-ig lesz elérhető, ahol epres rebarbaralekvárt citromfűvel készíthetnek a vendégek. Hmm, összefutott a nyál a számban már csak a gondolatára is. :-)

Figyeljétek a programajánlatokat a Mandalaház honlapján! A facebookon pedig itt értesülhettek a friss ajánlataikról.